Завдяки спілкуванню з Богом,
Ти – ТВОРЕЦЬ свого щастя
Твоя мета – досяжна. Прямуй до неї, розвивай себе!
Діючи разом, ми робимо наше життя кращим!

 Українською  По русски

Особливо сильна думка, що породжена в стані рівноваги, і особливо слабка – створена в хаосі різноваги. Особисті емоції роздратування, страху, сумніву, прикрощів, невдоволення, туги, безпорадності і так далі послаблюють силу думки, зводячи її ефективність нанівець.

(Грані Агні Йоги, том.7, параграф 61, Гуру)

          

Опитування Опитування про бажання навчатись новому

Стаття розділу Особистості

Хатха Йога

Лист із Гімалаїв

Агні Йога

У другій книзі "Окультизму і Йоги" особливої уваги заслуговує стаття д-ра О. М. Асєєва про "Фармакодинаміку Окультизму"; вона істотна і корисна, але, на мій погляд, автор занадто перебільшує досягнення Хатха Йоги, кажучи, що "адепти її, подібно до раджа-йогів, пробуджують кундаліні, набувають сіддхі<Сіддхі (санскр.) – феноменальні сили, яких набувають йоги завдяки святості: левітація, телекінез, телепатія і т.п.>, досягають блаженства і звільнення від оков фізичної матерії."

Це не зовсім так. Ступінь блаженства, який досягається адептами Хатха Йоги, дуже відносний, і звільнення від оков фізичної матерії в тому сенсі, як це розуміють Учителі Окультизму, вони не досягають. У Вченні сказано: "Ми не знаємо нікого, хто досягнув шляхом Хатха Йоги". Навіть той розвиток нижчих Сіддхі, якого вони досягають шляхом наполегливих і жахливих механічних вправ (західна література не знає і половини цих жахів), не тривкий, в наступних втіленнях усі ці сіддхі можуть бути загублені. Цінні і тривкі лише ті досягнення, які приходять природно, бо тоді вони є проявом внутрішнього духовного розвитку і ніколи не можуть бути втрачені; при такому духовному розвитку можна досягнути невичерпних явищ. Вправи в Хатха Йозі, а саме найлегша Пранаяма(*), яка буде проведена з великою обережністю, можуть зміцнити здоров’я, в протилежному випадку вони приведуть до медіумізму, одержимості, так званого божевілля.

Абсолютно справедливо індуси високого духовного розвитку з великою недовірою поглядають на Хатха Йогу і вважають, що у кращому разі вона годиться лише "для огрядних і хворих". І Суомі Вівекананда виступав проти гонитви за так званими сіддхі і чудесами та наводив приклад, як йому доводилось бачити страшних демонічних осіб, які здійснювали найбільші чудеса, аж до зцілення невиліковно хворих одним поглядом. Тому головний пробний камінь для усіх духовних Учителів лежить не в чудесах, а в магніті їхнього серця, в окультній здатності духовно трансмутувати оточуюче їх середовище та перероджувати свідомість, саму суть учнів. Але для цього вимагається не нижча сіддхі Хатха Йога, а вогняний синтетичний промінь, властивий відкритим центрам. Ніяка Пранаяма не дасть учневі необхідного очищення і високих наслідків, якщо свідомість не відповідатиме високому ідеалу. Вищі форми Йоги не потребують Пранаями. Кожен кулі в Індії знає про Пранаяму; кожен середній індус щодня проробляє її, та які далекі вони від духовних досягнень. Тому не можна покладатися на одну Пранаяму.

На початок сторінки

Вищим досягненням Йога є відкриття Ока Дангма, і це не є те, що прийнято називати ясновидінням, а саме пробудженням чуттєзнання (рос. чувствознания), яке ніякими Пранаямами не досягається, а є наслідком тисячолітніх накопичень, безперервних духовних спрямувань і самовідданих життів; цей наслідок відкладений у вигляді найтонших енергій в Чаші(*). Саме, до пробудження вже накопичених енергій і до відкладання нових повинен прагнути кожен некнижний окультист.

Також не цілком правильне твердження д-ра Асєєва, що «Наука сокровенних знань (рос. Тайноведение) ніколи не мала б точного знання астрального плану, яке стало їй доступним завдяки самовідданим працям Хатха Йогів". Хіба ґрунтознавець знає менше про землю, ніж простий землероб?

Далі, на мою думку, різниця між Хатха Йогою і Раджа Йогою саме якісна, а не кількісна, як стверджує д-р Асєєв. Хатха Йога далі нижчих психічних явищ ніколи піднятися не може. І ніколи ще не було випадку, щоб Хатха Йог став Раджа Йогом. Шляхи їхні цілком різні.

Крім того, Хатха Йога діаметрально протилежна до Агні Йоги. У Вченні сказано: "Саме Агні Йога не має нічого спільного з Хатха Йогою - це потрібно добре зрозуміти". Агні Йога має справу лише з найвищою вогняною трансмутацією усіх центрів, яка не може бути досягнута ніякими механічними вправами і потребує безпосереднього впливу Великого Учителя. Високі ступені її доступні лише духу, який має багатовікові духовні відкладення в центрі "Чаші". Тоді як для хатха-йога остання умова не є обов’язковою. Крім того, Агні Йога відрізняється ще й тим, що подвиг її повинен проявитися в житті, тоді як інші Йоги (окрім Карма Йоги(*)) занадто відривали людину від життя й тому не можуть вже входити в еволюцію.

Також не можна кожного, хто вступив на стежку однієї з Йог, відразу називати Йогом. Йога, або зв’язок, досягається наполегливою, безперестанною духовною працею, і шлях її прискорений, як сказано вже, лише кармічними накопиченнями. Тому, коли д-р Асєєв пише, що раджа-йог стає іноді нелюдом, і жнана-йог захоплюється розумовими спекуляціями, і бхакті-йог тішиться смертними муками єретиків… – правильніше було б сказати, що той, хто має в собі задатки стати в наступних своїх життях раджа-, або жнана-, або бхакті-йогом може проявлятися спочатку як нелюд, розумовий спекулянт, ханжа... Коли досягнуто високого ступеня істинного Йога - раджа, жнана або бхакті – не може бути таких страшних відхилень. Цар духу не може стати "нелюдом", і жнана - Мудрець, який володіє Оком Дангма, не може вдаватися в неуцькі розумування, так само як бхакті - Владика Космічного Магніту(*), всевміщуючого серця, не може упиватися "смертними муками". У Вченні, коли говориться, що в нестерпному атлетові можна угледіти майбутнього хатха-йога, або в ханжі - майбутнього бхакті і в нелюдові – раджа-йога і т. д., якраз маються на увазі характерні завдатки, які, будучи трансмутовані вогнем духовності, можуть дати певні форми Йоги. Але не можна брати цього в зворотній побудові.

На початок сторінки

Хатха Йога небезпечна ще й тим, що вона, своєрідно зміцнюючи астральне тіло, затримує його на довгий час в астральних нижніх шарах і тим самим затримує еволюцію духу. При храмах Індії утримували і ще утримують іноді хатха-йогів, суворо стежачи за чистотою їхнього життя і користуючись ними для деяких нижчих потреб, але ніколи жоден хатха-йог не міг бути істинно Втаємниченим. І коли такий хатха-йог покидав храм, більше повернутися в нього він не міг, бо, маючи легкий доступ в нижчі шари Тонкого Світу, він, позбавлений вищого контролю, існуючий сам по собі, ставав жертвою і вмістилищем та навіть знаряддям найтемніших сил. Ось чому і Іерофанти Єгипту ніколи не брали в учні та навіть уникали слуг з медіумістичною організацією і схильністю до лімфатичності. Жоден медіум, жоден лімфатик не може стати істинним Агні Йогом.

Владики Знання дуже засмучені розвитком нижчих ступенів психізму на шкоду істинній духовності. Без розуміння і застосування в житті Живої Етики і духовного розуміння, позбавлені рівноваги, ці явища часто призводять до сумних результатів. Щоб дійсно стати окультним учнем, слід, передусім, працювати над моральною, духовною стороною життя шляхом застосування Вчення в житті, що дасть неминуче розширення свідомості і необхідну рівновагу. Вчення, передусім, прекрасне і істинне, коли воно життєве, та ніякі фокуси і вигадки псевдоокультизму і магії не наблизять ні на крок до істинного Учнівства. Щоб наповнити свою судину (рос. сосуд) з Вищого Джерела, потрібно встановити відповідні вібрації. Жива Етика в житті є найпростішим шляхом до наближення. Велика місія — запалювати свідомість людей подвигом, який перетворить їхню сутність. Можливо,поняття подвигу ніколи не було таким потрібним у житті, як зараз! Отже, пам’ятатимемо, що зв’язок з Учителем встановлюється в серці через очищене мислення і довгу наполегливу працю над собою.

6.V. 1934. Олена Реріх. Гімалаї.

Примітки:

Владика – означальний епітет Високого Ієрарха; Бог, сутність вищого рівня розвитку. Назад до тексту

Карма (санскр.) – «дія, вчинок», закон причинно-наслідкових зв’язків, згідно яких доля людини складається як результат усіх її добрих і поганих справ, намірів та прагнень. Детальніше – в Словнику Агні Йоги (рос.) Назад до тексту

Пранаяма – система вправ для дихання з метою врегулювання притоку прани.
Прана (санскр. – дихання, життя) – у індуїзмі – життєва енергія, розлита у природі. Назад до тексту

Чаша відповідає астральному серцю. Центр Чаші розміщується біля серця, серед нервових вузлів. Чаша є зосередженням всіх випромінювань. Це той фокус, де переломлюються і через який розповсюджуються випромінювання зерна духу. Чаша утворює трикутник між центром серця і сонячним сплетінням. Вона розміщується над сонячним сплетінням на рівні серця. Чаша належить до тих нервових вузлів, які ще не досліджені. У найдревніших Писаннях центр Чаші іноді називався «Небесна Вісь» (виписки з листів Олени Реріх). Назад до тексту

На початок сторінки


Переклад українською: Надія Львівська та Ірина Вишнєвська
Опубліковано: 12.02.2016
Останнє оновлення: 14.02.2016